طراحی و ساخت المان های نوروزی از جمله اقدامات شهرداری ها به هنگام ورود سال جدید هست. افراد و شرکت هایی که توانایی طراحی و ساخت المان را دارند در فراخوان شرکت کرده و در صورت تایید طرح برای بستن قرارداد به شهرداری مراجعه می کنند.
فراخوان طراحی و ساخت المانهای نوروزی
سازمان زیباسازی شهرداری در آستانه سال نو و با هدف زیباسازی معابر و فضاهای شهری اقدام به برگزاری فراخوان برای طراحی و ساخت المان های نوروزی می کند. در این فراخوان از طراحان، هنرمندان، متخصصان، علاقهمندان و صاحبنظران دعوت به عمل می آید که با ارائه طرح های زیبا و دلپذیر در این فراخوان شرکت نمایند.
معمولا در فراخوان نکاتی ذکر می شود که باید شرکت کنندگان مد نظر داشته باشند:
- موضوع فراخوان
- مهلت ثبت نام و ارسال آثار
- زمان کارشناسی و انتخاب و تایید طرح
- قرارداد
- اجرا
شرکت کنندگان می توانند یکی از انواع المان (نمایشی، بیانی و عملکردی) را در طراحی المان نوروزی خود استفاده کنند. لازم به ذکر است امکان استفاده از المان تلفیقی از این انواع هم امکان پذیر می باشد.
طراحی المان استقبال از بهار
برای طراحی المان که در تعریف جزئی از یک کل در نظر می گیرند و معمولا آن را برای ارتقا حس مكان و هويت شهروندان در فضا استفاده می کنند توجه به برخی موارد حائز اهمیت است.
نکاتی را در طراحی المان نوروزی بایستی در نظر گرفت که شامل موارد زیر می باشد:
- ایجاد حس نشاط و سرزندگی و پویایی در فضا
- توجه به هویت شهر و مکانی که المان قرار است در آن قرار بگیرد
- در نظر گرفتن آداب و رسوم در جشن نوروز
- در نظر گرفتن مناسبت های متقارن با جشن نوروز
- طراحی نوآورانه و خلاق المان ها
- استفاده از مصالح و متریال مناسب و با هدف ماندگاری بیشتر
- در نظر گرفتن ویژگی های مخاطبان مکان
- توجه به نورپردازی المان در شب برای زیباسازی فضای شبانه
- طراحی المان های نوری برای شب های نوروز
- به لحاظ ایمنی و ابعاد و اندازه با محل قرارگیری تناسب داشته باشد
- نگهداری و حفاظت از المان در برابر آسیب های مختلف مد نظر باشد
از المان ها می توان برای آراستن و زیباسازی فضاهای شهری بهره گرفت. این المان ها در منظر خرد شهری اهمیت زیادی دارند و می توان از آن ها برای هویت دهی به فضا استفاده نمود و در طراحی و ساخت آن ها باید از کلیه استانداردها و اصول صحیح بهره گرفت تا بتوان عناصری ماندگار در اذهان شهروندان در فضا ایجاد نمود.