یکی از مهم ترین بخش های مطرح در دوره های آموزش اسکیس، آموزش ترسیم پرسوناژ در اسکیس معماری می باشد. فیگورها یکی از اصلی ترین عناصر اسکیس و از جزییات طرح محسوب می شوند که قابلیت ترسیم در زمان بسیار کوتاه را دارند.

از پرسوناژها یا فیگورهای انسانی در بخش های مختلف اسکیس می توان استفاده نمود. با حداقل خطوط و به ساده ترین شکل می توان پرسوناژهای مختلف را در حالات گوناگون ترسیم نمود. فیگورها در اسکیس های معماری و شهرسازی عمدتا به صورت انتزاعی ترسیم می شوند. با اضافه نمودن چند فیگور به اسکیس، می توان درک بصری بهتری نسبت به طرح پیدا نمود.

آموزش ترسیم پرسوناژ در اسکیس

نکات ضروری مطرح در آموزش ترسیم پرسوناژ در اسکیس معماری

پرسوناژ یا فیگورها کاربردهای فراوانی در اسکیس ها دارد. به دلایل مختلفی از پرسوناژها در طرح ها و اسکیس ها استفاده می شود. با ترسیم پرسوناژ مقیاس، ابعاد و اندازه طرح تا حدودی مشخص می شود. با قرار دادن پرسوناژ در ورودی ساختمان ها ابعاد و اندازه درب مشخص می شود. در بسیاری از مواقع برای سرزنده شده و زیباتر شدن طرح ترسیم شده، پرسوناژ به آن اضافه می شود. انواع فیگورها با حالات مختلف می توانند طرح زنده تری را نمایش دهند. همچنین گاهی ممکن است برای نشان دادن فضایی شلوغ از فیگورها برای پر کردن محیط استفاده نمود. اگر قصد یادگیری به منظور ترسیم اصولی و گام به گام انواع فیگورها در اسکیس را دارید، در دوره آموزش اسکیس و طراحی تیم آرکا طرح شرکت نمایید.

آموزش ترسیم پرسوناژ در اسکیس

در ادامه برخی از نکات مطرح در آموزش ترسیم پرسوناژ در اسکیس معماری بیان می شود:

  1. اجتناب از پرداختن به جزئیات و اعضای صورت
  2. توجه به ابعاد و اندازه فیگور
  3. توجه به تناسبات فیگور
  4. تعیین خط گریز با تناسبات فیگور
  5. توجه به خط افق در ترسیم ها
  6. توجه به سادگی در ترسیم فیگورها
  7. محل صحیح قرارگیری فیگور
  8. توجه به زاویه پرسوناژ
  9. استفاده از اشکال اصلی مثلث، مربع، مستطیل و دایره
  10. توجه به مقیاس کلی طرح در ترسیم پرسوناژ

آموزش ترسیم فیگور

  1. مشخص شدن مقیاس ساختمان یا فضای شهری
  2. نمایش جنبش و حرکت فیگورها در طراحی ها
  3. ترسیم انواع پرسوناژ در حال فعالیت مثلاً در حال پیاده روی و …
  4. توجه به ترسیم پرسوناژ در پرسپکتیو
  5. استفاده از رنگ های متمایز کننده نسبت به محیط برای پرسوناژها
  6. آشنایی اندک با آناتومی بدن
  7. تعیین منبع و جهت نور
  8. توجه به افزودن سایه
  9. طراحی چند فیگور برای نمایش تعاملات اجتماعی
  10. بهره گیری از خلاقیت و ابتکار با ساده ترین خطوط

صفر تا صد اسکیس در معماری و شهرسازی